Door de inzet van de Stichting Emission Claim kunnen Nederlandse dieselrijders nu mogelijk een schadevergoeding tot € 10.000 ontvangen. De Stichting bekommert zich om Nederlanders die tussen 2009 en 2019 een dieselauto van specifieke merken bezaten en die nadeel hebben ondervonden van de beruchte ‘sjoemelsoftware’, waardoor dieselauto’s feitelijk meer uitstoten dan wat officieel is aangegeven. Dieselgate, de benaming voor het schandaal rond de sjoemelsoftware, heeft de uitstraling van de automarkt significant veranderd. Autoconstructeurs manipuleerden testgegevens om aan de emissiestandaarden te voldoen, terwijl hun wagens in realiteit veel meer schadelijke substanties uitstootten. Deze onrechtmatige handeling heeft tot een vermindering van de waarde van dieselauto’s geleid en heeft kopers verleid tot het betalen van een prijs die hoger was dan gerechtvaardigd. De Stichting Emission Claim heeft als doel deze kopers te compenseren met een vergoeding die 20% van de aanschafwaarde van hun voertuig bedraagt. Om aanspraak te kunnen maken op een schadevergoeding, moeten bepaalde criteria worden nageleefd. De betrokken dieselauto dient gebouwd te zijn tussen september 2009 en september 2019, en het moet gaan om specifieke merken, waaronder Renault, Mercedes, en Stellantis (Peugeot, Opel, Citroën, DS). Onderzoek van de Stichting Emission Claim heeft aangetoond dat deze merken hun software hebben gemanipuleerd om te voldoen aan de emissie-eisen, maar de auto’s stoten in feite onwettige en excessieve hoeveelheden stikstof uit. De gevolgen van deze onregelmatigheden zijn niet alleen financieel van aard. De toegenomen uitstoot van stikstofoxide door dieselauto’s heeft eveneens milieuschade veroorzaakt en kan risico’s voor de volksgezondheid inhouden. Daarnaast heeft het vertrouwen van de consument in de betrokken automerken ernstige schade opgelopen. De Stichting Emission Claim, als non-profit organisatie, stelt zich ten doel om slachtoffers van de fraude met sjoemelsoftware bij te staan in het verkrijgen van schadevergoeding. Ze zijn voornemens om autofabrikanten (zoals dieselclaim Peugeot) die hun klanten hebben bedrogen en het milieu hebben benadeeld, ter verantwoording te roepen. |