Gouden Tip
Image default
Dienstverlening

ZZP Administratiebureau

Veel mensen vragen zich af of het verstandig is om de ZZP administratie uit te besteden aan een ZZP administratiebureau. In veel gevallen kan dit zeer verstandig zijn, maar soms juist ook zeer onverstandig. In dit artikel geven wij een eerlijk en objectief beeld. Wat zijn de voordelen van het uitbesteden en wat zijn de nadelen? We bespreken hier de kern, zodat u op basis van die informatie een objectieve beslissing kunt nemen. Het nemen van een genuanceerd besluit is immers zeer verstandig als het gaat om de administratie, want het is iets voor de lange termijn.

 

De voordelen van ZZP administratiebureau

Laten we allereerst de voordelen van een ZZP administratiebureau bespreken. Het eerste voordeel van het uitbesteden, is dat u tijd kunt besparen. Zeker als u weinig ervaring heeft met de administratie. Als u dit zelf allemaal moet leren dan kan dit een tijdje kosten. Veel mensen stellen dan: er wordt weliswaar tijd bespaard, maar u bent ook geld kwijt aan de kosten van een ZZP administratiebureau. Dat is misschien wel waar, maar als u bijvoorbeeld een kleine administratie heeft, dan zijn er genoeg bureaus te vinden met zeer aantrekkelijke tarieven alwaar u dan van kunt profiteren. Als u dit dan vergelijkt met de tijd die u overhoudt om als ZZP’er gewoon met uw bedrijf bezig te zijn, dan kan het zijn dat u inderdaad geld gaat besparen.

Een ander voordeel van het uitbesteden van de administratie, is dat u dan ook meer kunt profiteren van fiscale voordelen. Het punt bij de belastingdienst is namelijk dat u vaak kunt profiteren van fiscale voordelen, terwijl u daar niet van op de hoogte bent. De belastingdienst geeft namelijk niet aan wanneer u ergens recht op heeft. U kunt dus veel mooie fiscale voordelen mislopen, zonder dat u zich daar goed bewust van bent.

 

De nadelen van uitbesteden

Hierboven hebben wij de voordelen besproken, maar er zijn natuurlijk ook enkele nadelen waar u rekening mee moet houden. Een belangrijk nadeel van uitbesteden is dat u dan zelf het overzicht op de administratie kwijt kunt raken. Bovendien leert u dan ook niet veel van de administratie en soms kan dat wel handig zijn om enige basiskennis te hebben.

Een ander nadeel is dat u natuurlijk ook te maken moet hebben met een goed administratiebureau. Misschien verloopt de communicatie bijvoorbeeld stroef en worden er onbewust fouten gemaakt. Hoewel u de administratie uitbesteedt, blijft u daar nog wel steeds verantwoordelijk voor. Dus ook om die reden kan het nadelig zijn, mocht u ineens te maken krijgen met een eventuele controle. Dan kunt u flink in de problemen komen, terwijl u er eigenlijk niets aan kunt doen.