Zo moedig je impulsaankopen aan in je winkel

Het stimuleren van impulsaankopen is een beproefde manier om de omzet van je retailwinkel te verhogen. Niet zo gek, want maar liefst 77 procent van winkelend Nederland geeft aan in de afgelopen maanden minimaal één impulsaankoop te hebben gedaan. En hoewel online shoppen ontzettend populair is, wordt 79 procent van alle impulsaankopen toch nog steeds in fysieke winkels gedaan. Het is voor retailers dus belangrijk om de klanten in hun winkel zoveel mogelijk impulsaankopen te laten doen, bijvoorbeeld door stickers te laten drukken, posters te laten maken of door een toonbank-display te laten bedrukken. Maar voordat we alle manieren waarop je impulsaankopen kunt stimuleren bespreken, wil jij vast weten: wat zijn impulsaankopen? En waarom zijn die voor mijn winkel belangrijk?

Wat is een impulsaankoop?

Als een klant zonder al te veel nadenken een aankoop doet – meestal aangedreven door emotie, behoefte of onverwachte prikkels – noemen we dat een impulsaankoop. Een impulsaankoop is een aankoop die de klant van tevoren niet van plan is te doen, maar die hij uiteindelijk toch doet. Vaak is de oorzaak van een impulsaankoop een lage(re) prijs, een goede promotie of simpelweg verveling.

Hoe stimuleer je impulsaankopen bij je klanten?

De drie belangrijkste manieren waarop jij het koopgedrag van je klanten ter plaatse kunt beïnvloeden, zijn:

  • De verkoop van de juiste producten voor je doelgroep;

  • Het plaatsen van die producten op een opvallende plek;

  • Het extra de aandacht trekken van de shopper.

Hoe trek je de aandacht van shoppers?

Waar sommige retail-eigenaren vooral moeite mee hebben, is het extra de aandacht trekken van de shopper. Je verkoopt de juiste producten en je winkel is mooi ingericht, maar de impulsaankopen blijven uit. Om de aandacht van je klanten te trekken, kun je daarom POS-materiaal laten bedrukken bij een bedrijf zoals Aelen en van Leeuwen drukwerk. POS-materiaal betekent letterlijk Point of Sale-materiaal, oftewel promotiemateriaal. Bekende voorbeelden van POS-materiaal zijn: toonbankdisplays en vloerdisplays, plafondhangers, maar ook kubussen of pop-up-kaarten.

Met het juiste POS-materiaal stimuleer jij je klanten tot een impulsaankoop. Wil je meer weten over POS-materiaal? Bezoek dan de website van Aelen en van Leeuwen.

Tags:

Registreer u vandaag nog en word lid van ons platform

Wil jij jouw blogs delen en een breed publiek bereiken? Wacht niet langer en registreer je vandaag nog op Gouden-tip.nl

Gerelateerde artikelen die u mogelijk interesseren

Gerelateerde berichten

Zo pak je je marktpositie met competitive intelligence

In een snel veranderende markt is het niet voldoende om je enkel te richten op je eigen bedrijfsprestaties. Wie zijn concurrentie kent en begrijpt, maakt slimmere keuzes en kan zich beter positioneren. Een competitive intelligence analyse helpt je om te ontdekken waar je staat in vergelijking met anderen, waar kansen liggen én hoe je bedreigingen kunt afwenden. Dit strategische inzicht vormt de sleutel tot een sterke marktpositie. Wat is competitive intelligence? Competitive intelligence (CI) is het proces van het systematisch verzamelen, analyseren en toepassen van informatie over concurrenten, marktontwikkelingen en klantgedrag. Het doel? Een beter onderbouwde besluitvorming mogelijk maken. Anders dan simpelweg ‘concurrenten in de gaten houden’, draait CI om het verkrijgen van diepere inzichten. Je kijkt naar hun producten, campagnes, klantbeoordelingen, zoekwoordenstrategie, prijsbeleid, social media-activiteiten en nog veel meer. Vervolgens vertaal je die kennis naar actie. Waarom is CI cruciaal voor jouw bedrijf? Veel bedrijven opereren in een concurrerende

Gepubliceerd door Gouden Tip.nl